Doritta
fehérnemű, rövidáru
     forgalmazás                       kismama és gyermek 
fellépőruhák varrása                      használtruha
MENÜ

Keresztszemesről

Hasznos tanácsok.
Ha a fonal nem gombolyagban van, hanem motringban, plasztiklapra (lejárt bankkártya, telefonkártya, stb.) szoktam feltekerni. Megfelelő méretű dobozkában jól áttekinthetően lehet tárolni a különböző színű fonalakat és nem fognak összegubancolódni sem. 
- Különösen a szimmetrikus mintákat gyakran ellenőrizzük, nem hibáztunk-e. Ha mégis hiba történt, érdemes visszabontani, még akkor is, ha ez nem kis feladat, mert az elkészült munkán a szem garantáltan a hibára fog tévedni! 
- Mindig hagyjunk elegendő anyagot a munka beszegésére, a minta érvényesülésére. Pl. ha díszpárnahuzat készül, a mintára hagyjunk rá körös-körül 2-3 cm-t, hogy a minta akkor is jól látszódjon, ha „dagadtabb” párna kerül a huzatba.

-          A hímzésnél az a trükk, hogy ügyelni kell arra, hogy a felső szálak mindig egy irányba dőljenek, akkor lesz igazán szép a munka. De emellett arra is vigyázni kell, hogy a munka fonákja ne legyen túl kusza, annak is erősen tükröznie kell a mintát (ráadásul ezzel fonalat is lehet spórolni).

-

-          Külön fejezetet érdemel a terítőknél a sarkok eldolgozása. Ha csak simán behajtogatjuk az anyagot, akkor vastag „bumszli” képződik, mert ott többszörös lesz az anyag. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy megfelelő méretű háromszöget levágunk, és gondosan eldolgozzuk a sarkokat, hogy ne tudjanak kifoszlani. 
- Hímzés közben könnyen gubancolódhat a fonal. Ezt úgy kerülhetjük el, ha a tűn néha „sodrunk” egyet, ez által a fonal nem csavarodik, és megúszhatjuk a kigubancolást. 
- Igen hálás befejezése a terítőnek a szálhúzással készített, különböző mintájú azsúr. Még a legegyszerűbb, kevés mintával díszített darabot is nagyon feldobja! A szálak kihúzásánál ügyelni kell a terítő széleire, nem szabad az anyagon végighúzni! 
- Vasaláskor mindig a munka fonákját vasaljuk, így a színén szebben fog kidudorodni a fonal.

Keresztszemes alapok

Keresztszemes hímzéssel nagyon sok szép dolgot készíthetsz el. Hímezhetsz képeket, használati, vagy dísztárgyakat saját magad örömére, vagy egyedi ajándék képen. Hidd el, egyedi dísze lehet otthonodnak, és örömet szerezhetsz vele barátaidnak, ismerőseidnek egyaránt.

Egy kis történelem:

Ez a hímzés-fajta nem a modern kor sajátja, hisz ha visszagondolsz, nagymamád, anyukád is biztosan készített hímzett terítőt, párnát, függönyt. Akkoriban inkább hagyományos motívumokat készítettek a kevésbé rohanó világban az asszonyok és ezek szolgáltak  az otthonok díszítésére.

Mára a keresztszemes hímzés átértékelődött..

Azonban azt látom, hogy egy “generáció” kezd úgy felnőni, hogy nincs aki megmutassa, hogyan is kell (lehet) a keresztszemes hímzést készíteni, mire kell odafigyelni a minták elkészítésekor, és milyen apró trükkökkel lehet a keresztszemes hímzést könnyebbé és mutatósabbá tenni. Ebben szeretnék most segíteni ezzel hét részből álló leírással.

Keresztszemes alapok 1. – A keresztszemes hímzés alapölései

Ezen az oldalon végigvezetlek a keresztszemes hímzés során használatos összes öltésfajtán, bemutatom azok elkészítésének menetét.

Kezdjünk is hozzá!

A keresztöltés:

A keresztszemes hímzés alapvetően a fonal x alakban öltéseiből áll.  Ha még soha nem készítették ilyen hímzést, mindenképpen ennek az öltésnek a gyakorlásával kezd.  A keresztöltést két féle képen lehet készíteni.  A “nagy könyv” szerint először az x-ek egyik szárát kell egy adott sorban elkészíteni, majd visszafelé a másik szárát.   Mutatom:

Ez a hímzési technika akkor praktikus, ha nagyobb felületet kell azonos színű fonallal varrni.  Másik nagy előnye, hogy így nehezen keverhető össze az alsó és a felső öltések dőlési szöge.  Ráadásul a következetesen ezzel a technikával hímzők munkájának a hátoldala is egyenletes lesz.

Azonban amikor a hímzésben elszórtan vannak az egyes színek, érdemes egy-egy keresztszemest egyszerre befejezni, azaz az alsó és a felső szálat egymás után hímezni, s csak utána lépni át a következő szemre.  Ez a technika a nagyon felületű hímzések esetén sokkal több fonalat igényel.  Ebben az esetben jobban kell figyelni az alsó és a felső szálak dőlésszögeire, azonban ritkábban fordulhat elő az az eset, hogy egy alsó szál véletlenül fedetlenül marad.

A második technikával látszik a minta színén egyenletesebbnek a hímzés.  Próbáld ki mindkét technikát, s kiderül, melyik módszer áll jobban kézre Neked, és meglátod azt is, hogy a keresztszemes végeredmény melyikkel módszerrel tetszik Neked jobban.

Fontos azonban, hogy bármilyen sorrendben is hímezd a keresztöltés alsó és felső szálait, azok mindig egy irányba mutassanak, mert csak így lesznek szép egyenletesek az öltéseid.

.

A félkereszt-öltés:

A félkereszt öltés az egyik legegyszerűbb öltés, amivel eddig találkoztam.  Ráadásul, kétszer olyan gyorsan lehet vele haladni, min a keresztszemekkel.   Hogy miért?  Gondolom, már sejted a választ.  Hát persze!  Hiszen ez az öltés nem más, mint a keresztszem egyik fele.  Csak annyi az egész, hogy a hímzőfonalat a keresztszemes alapanyag egyik négyzetében saroktól sarokig öltsd.  Mutatom ezt is:

Azonban egy dologra még ennél ez egyszerű öltésnél is érdemes odafigyelni, ami pedig nem más, mint hogy ennek az öltésnek a keresztszemes felső szálával illik párhuzamosnak lennie.

.

A félkereszt-öltés2:

Eredetileg az előzőleg írt öltést nevezik félkeresztnek, azonban az újabb minták még egy fajta félkereszt öltést is tartalmaznak.  Ez a keresztszemes alapnégyzetet megosztó öltés lehet vízszintes, vagy függőleges félkereszt öltés.  A keresztöltéshez hasonlóan alsó és felső szálból áll, amelyek keresztezik egymást, csak nem négyzet, hanem téglalap alakban.   Ne ijedj meg, nem bonyolult, mindössze a félkereszttel ellentétben kétszer annyi idő szükséges hozzá ugyanakkora felületen, mint a keresztszemekből.   Szerencsére ezt az öltésfajtát nagyon ritkán használják a mintaleírások.  Ezeket az öltéseket így képzeld el:

Függőleges félkereszt

Vízszintes félkereszt

.

Negyed és háromnegyed öltések:

A keresztszemes hímzés során sokszor adódik úgy, hogy valamilyen ívet kell kialakítani.  Legyen az egy virág szirma, egy íves kagyló, vagy akár egy maci szeme.  Ilyenkor jön jól a keresztszemet megosztó két színű öltés.  Az előző félkereszttel ellentétben azonban ez az öltés máshogyan osztja meg a szemet.  Kongréra öltve kicsit nehezebb a negyed öltést kivitelezni, de nem lehetetlen,  hímzővászonnál viszont nincs probléma a szem közepébe öltéssel.

Ezt az öltést lehet úgy készíteni, hogy a rövidebb szál letűzze a hosszabbat, vagy úgy is, hogy a hosszabb szál takarja el a rövidebbet.

Ezen az ábrán két-két egymással szembefordított háromnegyed öltést látsz:

Háromnegyed öltés negyedöltéssel letűzve

Háromnegyed öltések

Ezen pedig egy olyan megoldást, ahol a háromnegyed öltés mellett egy negyedöltéssellett a szem befejezve  (Én ezt a módszert szoktam használni.):

Negyed és háromnegyd öltés

.

Kontúröltés:

Ez a másik nagyon egyszerű öltés a félkereszt mellett. Leginkább a keresztszemes hímzés kontúrvonalainak hangsúlyozására használjuk azoknál a mintáknál, ahol erre szükség van. Sok esetben ezek a kontúrvonalak adják meg a végső „szépségét” a munkának.  Ez mindenképpen a keresztszemek és fél keresztek kivarrása után kell elkezdeni.
Természetesen nagyon sok olyan minta is van, ahol a kontúrvonal egyszerűen nem szükséges.

A kontúrvonalak általában a keresztszemes, vagy a félkeresztek szélei mentén haladnak, de van olyan minta is, ahol ezek a vonalak nem teljesen szabályosan követik a keresztöltések széleit.  ekkor általában nem egy szem hosszúságú öltést kell egyszerre készíteni, hanem a következő lehetséges szemsarokig tart az öltés.

.

Francia csomó:

Az alapöltések között utolsóként mutatom be a francia csomót.  Véleményem szerint ez a legnehezebb öltés a keresztszemes hímzések világában.  Azért ne ijedj meg tőle.  Tapasztalatom az, hogy egyszer kell ráérezni az elkészítésnek titkára és utána menni fog, akár a többi öltés.

A francia csomó tulajdonképpen olyan, mintha egy csomót kötnénk a hímzés színére.  A titka abban rejlik, hogy a tű visszaöltésekor ne pontosan ugyanabba a lukba öltsd a fonalat. Egy nagyon kicsit mellé kell ölteni, s így nem szalad át a csomó a hímzés visszájára.  A másik titka pedig a fonal megfeszítése.  Amikor a tűt már az anyag visszájára húzod, a színén lévő fonalat feszítsd ki a hímzés színén mindaddig míg az el nem tűnik a másik oldalon.

.

Kérlek, ne ijedj meg a hosszú leírástól, nem olyan bonyolult ez!  Próbáld ki az öltéseket, s meglátod, hamarosan Te is a rabja leszel ennek a kézmunkának. .

Keresztszemes alapok 2. – A keresztszemes minták leolvasása

Avagy a kockás papír rejtelmei.

Amikor egy keresztszemes mintát  kezedbe veszel, többnyire egy négyzetrácsos papíron több különböző ábrát találsz egy kupacban.  Ez első ránézésre akár ijesztő is lehet, hiszen ákom-bákomnak tűnik az egész.

Azonban minden egyes jelöléshez tartozik egy meghatározás, ami megmondja, hogy azt keresztöltéssel, vagy félkereszt öltéssel kell-e hímezned, illetve a leírásnak jelölnie kell azt is, hogy azt az öltést az osztotthímző hány szálával kell varrnod.  Mutatom.

Ezen a képen egy egyszerű virág rajza látható (azért nem olyan egyszerű, mert próbáltam belesűríteni sok fajta öltést, fonalszámot…)

A minta mellet található ábrák jelzik, hogy melyik jel milyen öltést jelent, és ahhoz hány szál fonalat kell használni.    Ugyanazt a zöld színt tehát lehet két szállal keresztöltéshez, egy szállal a félkeresztekhez, és két szállal a kontúröltésekhez (ez most csak a virág szára) is használni.

A mintából ez a virág kerekedik ki:

Persze ettől azért több színt tartalmaz egy-egy keresztszemes készlet, de ha még nem próbáltad ezt a hímzést, érdemes elsőre valami egyszerű mintával kezdeni.  Aztán persze jöhetnek a nagyobbak is.   Az első képnél érdemes azért arra figyelni, hogy a mintában ne legyen túl sokféle öltés.  Legyen rajta keresztöltés, esetleg félkereszt és kontúröltés.  A többivel rársz megismerkedni, ha már túljutsz az első művön.

Mivel többnyire a keresztszemes készleteket nem Magyarországon gyártják, így a leírás sokszor nincs rajta feltüntetve magyarul.  Azonban a legtöbb esetben angolul leírják a készítők, hogy melyik jelölés mit is takar.  Ezért összeszedtem ide az alapöltések jelentéseit:

cross stitich  -  keresztöltés
half (cross) stitch – félkereszt öltés
backstitch  -  kontúröltés
french knot – francia csomó

.

Keresztszemes alapok 3. – A keresztszemes hímzés kezdése és befejezése

Ahhoz, hogy a keresztszemes hímzésed hátoldala se legyen kesze-kusza és keretezés után se domborodjon itt-ott, valamint, hogy biztosan kiférjen a minta az alapanyagra, érdemes az alábbi tanácsokat megfogadni.

A hímzésed elkészítése során ha lehet, ne használj csomókat egy-egy szín elkezdése és befejezésekor!

.

A keresztszemes hímzés elkezdése:

A legjobb módszer erre abban az esetben, ha két szál fonallal kell a mintát készítened, ha a hímzéshez csak egy szál fonalat készítesz elő, de azt kettéhajtva fűzöd be a tűbe.  Ekkor a munka hátoldalán az első szem öltésekor a kialakított hurkon át tudod fűzni a a tűt, ami így csomómentesen rögzíti a fonalat.

Ezt a megoldást azonban nem tudod akkor alkalmazni, ha a minta leírása alapján páratlan számú fonallal kell hímezned.  Ebben az esetben is van megoldás a csomómentes kezdésre.

Ha már vannak kész öltések az épp elkezdeni kívánt rész körül, és azok színe hasonló a új színéhez, akkor a minta hátoldalán egy rövidebb szakaszon a már kész öltések mögé fűzd be a fonalat, és az első öltéseknél óvatosan húzd a tűt, nehogy kibújjanak az elbújtatott végek.  Ne félj, az első néhány öltés erősen rögzíti a fonalat  (ennek a tulajdonságnak egy esetben nem fogsz örülni, amikor valamiért vissza akarod bontani a már kihímzett részt, ugyanis egyszerűen nem lehet egyszerre több szemből kihúzni a szálakat egy mozdulattal).

Ha nagyon az elején vagy a mintának, vagy ha a már meglévő szemek színei nagyon elütnek az új színtől, akkor hagyj egy rövidke darabot a munka hátulján a fonalból, és ügyyelj arra, hogy a fonalnak ez a része az első pár öltés alá kerüljön a hátoldalon.  itt is igaz az, amit az előzőekben írtam, hogy az első 2-3 öltés után már stabilan rögzül a fonal vége (eleje).

.

A fonal átvezetése a minta mögött:

Ha már befűztél egy színt a tűbe érdemes azt a szálat elvarrni egy területen.  De mi történik akkor, ha kicsit messzebbre kell a következő szemet ölteni.  nagyon messzire nem érdemes a már meglévő minta alatt bújtatni a szálakat, mert akkor előbb-utóbb pókháló kerekedik a munka fonákán.  Érdemes ilyenkor a szálat elvágni, és a következő mintarésznél így kezdeni el a hímzést újra.

.

A keresztszemes hímzés befejezése:

Ha már a fonal vége felé jársz, és lassan kicsúszik a tűből, vagy végképp elfogytak az épp hímzett területen az azzal a színnel öltögethető négyzetek, itt az ideje, hogy megtudd, hogyan is lehet csomómentesen kikerülni ebből a helyzetből.  A megoldás nagyon hasonlít a kezdéshez.  Egyszerűen csak vezesd át a fonalat a hímzés hátoldalán a már kihímzett szemes szálai alatt.   Elegendő néhány (4-5) szemnyi távolságban húzni a fonalat, hiszen az is stabilan megtartja a szálat.

Megjegyzés: vannak, akik a fonal elvarrását nem a minta fonákán, hanem a minta színén készítik. Ekkor a kész keresztszemes alatt kell a fonalat elvezetni.  Ilyenkor a minta fonáka lesz szebb.

.

keresztszemes hímzés elkezdéséhez azonban a fonal rögzítésén túl, tartozik még egy-két dolog, amit jó, ha tudsz.

Mielőtt elkezdesz egy hímzést, mindig győződj meg arról, hogy a minta ténylegesen rá fog-e férni az alapanyagra.   Hidd el, nem lesz kellemes a meglepetés, ha a kép felénél kell rádöbbenned, hogy mégsem elegendő az alapanyag, amire már órák óta hímzel.  (Amikor egy készletben veszed meg a kézimunka kellékeket, a gyártók mindig gondoskodnak az elegendő alapanyagról.)

Ha színes alapanyagra varrsz, érdemes kimosni, hiszen így előre kiderülhet, ha esetleg a textil engedi a színét.  Jobb óvatosnak lenni.  Az is igaz azonban, hogy a manapság kapható gyönyörű színű kongrék és hímzővásznak egytől egyig minőségi anyagokból készülnek és nem engedik el a színüket a mosás során sem.

Amennyiben nagyobb darab öltögetésébe fogsz, érdemes az alapanyag széleit beszegni, hogy ne foszoljon ki a keresztszemes hímzésekor.

Érdemes a fonalak mennyiségét is ellenőrizni, de legalábbis felírni a számukat, hogy az esetleges pót-beszerzéskor ne okozzon problémát, hogy milyen is az az árnyalat, ami épp elfogyott.  (Ezzel sem kell bajlódnod, ha készletet kezdesz varrni, hiszen ebből is elegendő mennyiséget biztosít a gyártó.)

Ha készletben vásárolt keresztszemes mintát kezdesz hímezni, be kell azonosítsd a kapott fonalak színét. Vannak olyan készletek, amelyek tartalmaznak fonalrendezőt, de akad olyan is, amik ezt a segédeszközt nem mellékelik.  Könnyen készíthetsz magadnak is ilyet egy lukasztó és egy kartonpapír segítségével. A papíron érdemes a mintán található jelöléseket feltüntetni, valamint azt is, hogy melyik szimbólum milyen öltés-típus használatát kéri.

S ha már minden készen áll az első öltéshez, javaslom, keresd meg a minta és a textil közepét.  Általában innen készítjük ezeket a hímzéseket, hacsak valamilyen okból mást nem kér a leírás.  erre azért van szükség, hogy a minta az alapanyag közepére kerüljön, és nehogy később derüljön ki, hogy annyira elcsúszik a kezdés miatt, hogy már rá sem fér az anyagra, vagy esetleg emiatt nem lehet később szépen bekeretezni a művedet.

Nagyon fontos, hogy a munka elkezdése előtt mindig moss kezet, hiszen a kezeinkre tapadt mindennapi por a textil fogásakor átragadhat az anyagra.

.

Amikor a teljes mű elkészül, érdemes a munkadarabot langyos vízben átöblíteni, hiszen egy-egy nagyobb darab hímzése akár hónapokig is húzódhat, miközben sokszor vesszük kézbe.  Még nedvesen vasald, mert így könnyebb igazán simává varázsolni.

Attól függően, hogy mit varrtál, kerülhet keretezésre, készülhet a hímzésből párna, vagy azonnal az asztalra is teríthető.

Keresztszemes alapok 4. – A keresztszemes hímzéshez használható alapanyagok

Általában a két legismertebb a kongré (aida), és a hímzővászon

Kongré vagy vászon?

Talán a legismertebb mégis a kongré, aminek a szövése úgy van kialakítva, hogy kisebb nagyobb közönként egyenletesen nagyobb luk van szőve. Létezik egészen apró egységekből álló, és nagyobb lukú, jobban látható formában is.

Azt az anyagfajtát megvásárolhatod méterben (110-140-150 cm széles tekercsekből), de léteznek már szalagokba szövött változatban is.  A színek száma pedig majdnem végtelen.

Különböző luksűrűségű kongré anyagok keresztszemes hímzés készítéséhez

Különböző kongré csíkok keresztszemes hímzés készítéséhez

A hímzések és keresztszemes készletek világában azonban a második leggyakoribb alapanyag a hímzővászon, és a lenvászon.  A vásznak esetében a textil szövése egyenletes, nincsenek a kongrénál megszokott lukak a tűnek.  Azonban sokkal szebb a hímzés a vásznakon, és a kontúröltéssel is sokkal könnyebben lehet dolgozni.

Míg a hímzővászon gépi szövése nagyon szabályos és egyenletes, addig a lenvászonszövése során itt-ott vastagabb szálak kerülnek a az anyagba, így annak az anyaga kevésbé szabályos.

Mint ahogyan a kongrét, úgy a vásznakat is meg lehet vásárolni méterben, vagy szalagban.  A lenvásznat általában csak természetes anyagokkal színezik, de a hímzővászon kapható nagyon sok színben.

Hímzővászon és lenvászon anyagok keresztszemes hímzés készítéséhez

.

A keresztszemes hímzés készítésekor ügyelni kell arra, hogy a kongréban egy luktávolság felel meg egy keresztszem szélességének és hosszának, addig a vásznakon két luk távolsága határozza meg a keresztszem méreteit.

.

Az előző anyagokon túl hímezhetsz még:

Papírra, csak nagyon vigyázz arra, nehogy nagyon meghúzd a szálakat, mert ez az alapanyag könnyen szakad.

Műanyag lapra, amely tartósságot és merevséget ad a művednek (apró dísztárgyak készítésére nagyon jó alapanyag).

Műanyag és papír alapanyag a keresztszemes hímzésekhez

Hímezhetsz még kanavára, ami merevebb, minta a vásznak és a lukak is általában nagyobbak, így a fonalszálak számát is növelned kell ebben az esetben.

Megjelent a keresztszemes hímzés bármilyen más anyagra történő hímzését segítő lapocska, amely az első mosás alkalmával feloldódik a vízben.  Ezzel egyenletes öltéseket érhetsz el olyan textileken is, amelyeken egyébként ez szinte lehetetlen.

.

De bármilyen alapanyagot választasz is a hímzésedhez, egy biztos, szükséged leszfonalakra is.   A három nemzetközi márka az Anchor, a DMC és a Madeira. A magyar pedig a Puppets mouline a Coats terméke. A legtöbb keresztszemes mintaleírás az első két márkának a fonalait használja.

Ezek az osztott szálú hímzőfonalak egyenként hat összesodort szálból állnak, amelyből többnyire egy vagy kettő szükséges a minták keresztszemes hímzéséhez. Ezek a szálak könnyedén szétválaszthatóak.  Egy színből általában 8 méternyi van egy egységbe csomagolva.

A fonalak alapanyagát tekintve lehetnek pamutfonalaklenes fonalak, és fémszálas fonalak is.  A kanavára hímzéskor használatos még a vastagabb szálú, nem osztottgyapjúfonal is.   A fonalak színeit a gyártók számokkal (és néha betűkkel)  jelölik.   A különböző márkák között pedig egy séma alapján át lehet konvertálni a színeket.

A sok színt kiegészítve kapható még olyan fonal is, amelynek a színe nem egyenletes.  Ezeknek a színe változhat egy árnyalaton belül (monokróm), de lehet több szín keveréke (multikolor) is.

Pamut fonalak keresztszemes hímzéshez

Színátmenetes pamut fonalak keresztszemes hímzéshez

Fémszálas fonalak keresztszemes hímzéshez

A fonalak tárolására használhatsz többféle módszert, én a kartonra feltekerést választottam.  Kapható ehhez már olyan műanyag doboz is, amibe pontosan méretre szabott kartonlapocskák vannak, és tartozik hozzá egy feltekerő szerkezet is.

.

Ezeken az alapanyagokon túl a hímzések során még sok más dolgot is lehet használni a keresztszemes hímzés elkészítésekor.  Díszítésként jól jöhet pár szem gyöngy, egy apró medál, vagy esetleg néhány centi szalag is.  Ezek a kellékek azonban már nem annyira alapfeltételei a keresztszemesknek, inkább csak kihangsúlyozzák a minta szépségét.

Gyöngyök

.

Keresztszemes alapok 5. – A tű és az olló

Amikor még egyáltalán nem hímeztem, sem gobelint, sem keresztszemest, fel sem merült bennem, hogy egyáltalán létezik több fajta tű.  Gondoltam vannak a varródobozban néhány méretben, de egy gomb felvarrásához tökéletesen mindegy, hogy a pár milliméterrel hosszabbat, vagy rövidebbet választom.

Egyszer aztán, amikor az első gobelinemet hímeztem rádöbbentem, hogy bizony a vékony és hegyes “hagyományos” tűbe nem igazán lehet a több szál hímzőcérnát befűzni, még az olyan okos találmány, mint a tűbefűző segítségével sem.

A gobelinhez nagy fokú tű kell. Ráadásul tompa hegyű.  Ennek is meg van a maga oka.  A tompa tű ugyanis elsiklik a már elkészített hímzés mellett, nem ölt bele a fonalba, így nem roncsolja a szálakat, az anyag lukában viszont még így is könnyedén bele lehet találni vele.

A keresztszemesekhez szintén tompa tű ajánlott a minta nagy részének elkészítéséhez. Egy-két kivétel azért akad itt is.  Ha a kontúrvonalak sokszor esnek kongrén egy egy szem közepére, érdemesebb hegyes tűt választani, ami könnyedén lukasztja ki az alapanyagot is, és nem csúszik félre valamelyik sarki rés irányába. Ugyanígy hasznos lehet francia csomónál is a hegyes tű, ha az a keresztszemes közepére kell, hogy kerüljön.

Azonban minden esetben igaz az, hogy a hímzéshez érdemes nagy fokú tűt választani, legyen az akár hegyes, vagy tompa hegyű darab.

.

Egy másik nagyon fontos eszköz a keresztszemes hímzések készítésekor az éles olló.  A hímzés készítésekor  ezt az eszközt mindössze a fonalak elvágásához kell majd használnod, így elegendő egy éles kicsi olló.

textilek méretre szabásához azonban már kevés lesz a kézimunka-olló késének a hossz és talán még az erőssége is, így az alapanyagok méretre szabásához jó ha van kéznél egy nagyobb textilvágó olló is.

 

Mivel a tű és az olló okozhatja a keresztszemes hímzések során a legtöbb balesetet, itt ejtenék még pár szót egy olyan kellékről, ami megkönnyítheti a hímzést és védi az ujjaidat.  Ez az eszköz pedig nem más, mint a gyűszű.

A gyűszűvel könnyebben tudod a sűrű szövésű, vagy sűrűn öltögetett anyagba szúrni a tűt és védi a szúrásoktól az ujjadat.

.

.

Keresztszemes alapok 6. – A hímzőráma

A keresztszemes alapanyagok kifeszítéséhez használhatsz hímzőkeretet, azaz hímzőrámát.  Tulajdon képen rajtad múlik a használata.  Nem kötelező, van aki nem is tud nélküle hímezni, van aki pedig soha nem használt ilyet, mégis gyönyörűen és egyenletesen ölti a kereszteket.   Javaslom, próbáld ki, s döntsd el Te magad, Neked melyik a kényelmesebb.

hímzőráma lehet kerek, ovális, négyzet vagy téglalap alakú.  Az íves kiképzésűek szoríthatják az anyagot kívülről vagy belülről, lehetnek fából, műanyagból.

A rámák használatakor arra azonban ügyelj, hogy ne húzogasd a már kész hímzést is tartalmazó részeket a ráma szorítása alatt, mert könnyen maradandó nyomokat hagyhat ez a kész hímzett részen.

Nehézkes a ráma használat akkor is, ha a hímzésen nem csak fonal, hanem szalag, vagy gyöngy is van.  Ilyenkor mindig a fonallal hímzett részeket készítsd el először, majd csak ezek után a gyöngyös, szalagos részeket, mert lehet, hogy a gyöngyök hímzése után már nem fogod tudni kifeszíteni az anyagot.

Kisebb mintákhoz érdemesebb kisebb méretű rámá(ka)t használni, de a nagyobb minták esetén sem kell feltétlenül az egész mintát magában foglaló feszítőt alkalmazni, hiszen nyugodtan odébb lehet helyezni egy egy rész kihímzése után, így nem kell folyamatosan a nagy anyagot tartani.

.

Az íves rámáktól eltérően kell a négyzetes, vagy téglalap alakú kereteket használni.  Ezeknek az egymással párhuzamos – általában tekerhető – részeire fel kell varrni az alapanyagot, és egy csavarral ki kell feszíteni azt.  Ennél a megoldásnál általában könnyebben kezelhetőek azok a gyöngyvarrásból és szalaghímzésből adódó problémák, amik az íves rámák esetében esetleg akadályozhatják a munkát.

Hátrány viszont, hogy nehezebben kezelhetőek és általában sokkal nagyobb a helyigényük is. Bár kaphatóak gyönyörű állványok is a munka megkönnyítésére.

.

Keresztszemes alapok 7. – Hány szál fonalat használj az egyes anyagokhoz?

A hímzéshez használt alapanyag szemsűrűségétől függően kell megválasztani a hímzéshez használt fonal szálainak számát. Ezzel biztosíthatod, hogy egyenletesen tudj varrni, és a nagyobb lukú kongré se látszódjon ki a hímzés alól.

Az osztott-hímző fonal 6 szálból áll, melynek többnyire egyszerre csak egy részét használjuk.

 

Szőrözzünk!

.

Észrevetted már, hogy a keresztszemes hímzéseknél a kontúrozott minták esetén az utolsó simításként ráöltött szálöltések és francia csomók mennyire megváltoztatják az összhatást? Igaz ez akkor is, ha csak néhány öltést kell a keresztszemekre utólag hímezni.  Azonban a sok vonalka láttán lehet, hogy legszívesebben Te is a falra másznál…  Sokan nem szeretik ezeket az apróka szőrözős vonalakat.

De nem kell, hogy Te is húzódozz! Megmutatom neked, mi a trükkje annak, hogy ügyesen és egyszerűen varázsolj életet az aranyos macik bundájára.

Egyszerű a dolgunk akkor, ha a kontúrvonal egyenesen körbefogja a mintát, vagy az alakot. Nehezebb és szemet-rontóbb azonban abban az esetben, amikor a körvonalak nem határozottak, hanem sok apró vonalkákból állnak. Ezek ráadásul ilyenkor nem is szabályos minta szerint dőlnek jobbra vagy balra, hanem ahogy épp a tervező tolla (na jó, számítógépe) épp elindult. Tipikusan ilyen kontúrvonalakkal rendelkeznek az állatos (szőrös, tollas, gyapjas) keresztszemesek.

A legtöbb keresztszemes készletre ugyan nem igaz az első ás általában alkalmazott technikám, de az első dolog, amit a szebb szőrözés érdekében teszek, az az, hogy nem kongréra, hanem hímzővászonra készítem ezeket a mintákat. Ezen ugyanis sokkal könnyebb a félszemeket számolni és ölteni. Nem is beszélve azokról az esetekről, amikor a szem közepébe kell ölteni akár egy fél, vagy negyed keresztszem készítésekor akár pedig a kontúr-öltések hímzése során.

Második lépésként az Anchor a Tatty-Teddy-k esetében nagyban a segítségemre van abban, hogy magát a keresztszemes mintát és a kontúrozott mintát külön-külön is kinyomtatja a készletben. (Ez inkább a keresztszemek hímzésekor segítség, mert a szálöltések vonalai sokszor takarják a keresztszemek jeleit.) A többi ilyen készlet esetében pedig én magammásolok egy példányt a kontúrozáshoz.

Harmadik lépésként pedig az általánosan keresztszemesekhez használt tompa végű tű helyett a szőrözéshez inkább hegyes végű tűt használok, mert azzal sokkal könnyebben lehet a szemek közepébe ölteni, esetleg egy-egy keresztbe vezetett fonalon is átfűzni a kontúr-vonalat.

A szőrözés előtt (de bármilyen kontúrminta elkészítése előtt is) fontos az, hogy az összes keresztszemes hímzés elkészüljön előtte, mert csak így lesz szép és mutatós a szálöltés, valamint csak ekkor lehet egyértelműen azonosítani a szálak helyét.

S ha már látom rendesen a mintát és a keresztszemek is készen vannak, akkor egy kiválasztott pontból elindulok körbe a mintán. Minden öltés előtt viszonyítom a következőt egyrészt az előző öltéshez, másrészt pedig a kész keresztszemekhez. Próbálok mindig egy irányba ölteni főleg azért, mert még ha véletlenül látszik is a hímzés hátoldalán a szálvezetés, akkor legalább ne keresztbe fusson.  Tapasztalatom szerint a minta közepétől kifelé irány a legjobb.
Amivel nekem is meggyűlik a bajom, azok a szinte egyforma színű belső keresztszemekre történő szálöltések elkészítése. Itt csak a számolás és az odafigyelés segít. Jó, ha van egy viszonylag egyértelmű támpont (mondjuk az orr, vagy a száj eltérő színe).

Kongré vagy vászon?

A címben szánt szándékkal nem írtam hímzővásznat. Ugyanis vászon alatt az egyenletesen szövött hímzővászon mellett az önmagában is egyenetlen mintás lenvászonra is lehet keresztszemes hímzéseket készíteni.  Azonban ha még csak mostanában keveredtél a keresztszemesek világába, nem biztos, hogy tudod, mi a különbség a különböző alapanyagok között, melyik mit is jelent, s főleg, melyikre hogyan kell és lehet szépen hímezni.

No de hadd kezdjem a kezdőkkel. Számukra a legelőnyösebb keresztszemes hímzéshez használható alapanyag a kongré, méghozzá a nagyobb számmal rendelkezők. Az első munkához a nagyobb szemek készítéséhez szövött kongrét ajánlom.

Kongré alapra nagyon szépen lehet az egész keresztszemeket öltögetni, és sem a francia csomókkal sem pedig az egyszerűbb kontúr-öltések elkészítésével nincs probléma. Mivel a szemek sarkainak jelölésére ezen a textilen nagyobb lyukat hagynak a szövés során, sokak számára sokkal jobban átlátható és számolható a minta.

Azonban ha egy mintában több helyen is fél-, vagy negyed szemeket kell ölteni, esetleg a kontúröltések nagyon precízek, fél szemeket érintenek, érdemes megfontolni ahímzővászon használatát. Ebből a típusból is létezik lazább és sűrűbb szövésű. Arra azonban mindkét esetben oda kell figyelni a keresztszemes minta kiszámolása során, hogyitt egy szem szélessége és magassága kétluknyi távolságnak felel meg.

A hímzővászonra hímzett finomabb minták sokkal szebben mutatnak ezen a textilen, mint kongrén. S mint ahogyan a korábbi írásomban is említettem, a minták kontúrozása során a„szőrözése” is könnyebb.

A hímzővászon közeli rokona a lenvászon. Ennek az alapanyaga, mint ahogyan a neve is mutatja, lenből készül. Míg a hagyományos hímzővászon szövése egyenletes, addig a lenvászon a természetes rostok eltérő vastagsága miatt kevésbé tartja a sorok között az azonos távolságot. Természeti minták hímzésére viszont kifejezetten jó alapanyag, hiszen már önmagában is natúr hatást kelt.

A DMC – nek létezik már néhány színben lenes alapú – hasonlóan a vászonhoz – nem teljesen egyenletes fonala, amellyel a hatás még természetesebbnek tűnik.

lenvászonra hímzést kifejezetten haladóknak ajánlom, akkor is először pamut fonallal. A len alapra lenes fonallal történő hímzés véleményem szerint sokkal nehezebb, mint a hagyományos textilekkel.

Asztali nézet